سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با مشخصات سخت افزاری پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4

بررسی و مقایسه Ps4 با PS5 قدرت دست کدام است؟

با رونمایی از ps5 در زمستان سال گذشته، رسما وارد نسل نهم کنسول های سونی شدیم. پلی استیشن 4 یک موفقیت کامل برای شرکت سونی بود و توانست با پلتفرم قدرتمند و بازی های اختصاصی اش تمامی رقبا را شکست دهد. اما با عرضه شدن کنسول ps5 یکی از رایج ترین سوال های همگی مقایسه ps4 با ps5  است و اینکه در شرایط امروز مخصوصا ایران و قیمت های بالای وسایل الکترونیکی و با توجه به این نکته که سونی اعلام کرده که بیشتر بازی هایی که برای PS5 منتشر می کند را بر روی PS4 هم عرضه می کند، آیا می ارزد که کنسول PS5 را خریداری کنیم یا خیر. در این مقاله سعی می کنیم که این دو کنسول را از تمامی جهات با یکدیگر مقایسه کنیم.

مقایسه مشخصات فنی PS4 و PS5

ما دو مدل ps4 داریم.ps4 کلاسیک یا همان fat و ps4 pro. ما در این مقاله مشخصات ps4 pro که جدیدتر از مدل معمولی پلی استیشن 4 است را با ps5 مقایسه خواهیم کرد پس هرجا که ps4 دیدید منظور ps4 pro  است. بطور خلاصه پلی استیشن 5 از هر نظر نسبت به پلی استیشن 4 پیشرفت داشته است. چه از نظر قطعات سخت افزاری که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت و چه از نظر فضای ذخیره سازی و سرعت که باعث شده نتیجه مقایسه ps4 با ps5 عملا از همین ابتدا مشخص باشد.

مشخصات سخت افزاری پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4

مشخصات سخت افزاری پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4مشخصات سخت افزاری پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4

در جدول زیر بطور خلاصه تمامی مشخصات سخت افزار ps4 و ps5 را برشمرده ایم :

مشخصات Ps4 pro Ps5
پردازنده پردازنده 8 هسته‌ای AMD با هسته‌های سفارشی Jaguar پردازنده شخصی‌سازی شده Zen2 با هشت هسته
گرافیک پردازنده گرافیکی یکپارچه شده معماری پولاریس AMD با ترافلاپس 4.20 پردازنده گرافیکی با معماری شخصی‌سازی شده RDNA2، قدرت 10.28 ترافلاپس
حافظه 8 گیگابایت GDDR5 16 گیگابایت حافظه GDDR2 و 256 بیتی
هارد 1 ترابایت 825 گیگابایت SSD شخصی‌سازی شده
درایو نوری Blu-ray / DVD-ROM درایور بلوری UHD 4k
خروجی تصویر 4k 4k در 120Hz- با کیفیت 8k
وزن 3.3 کیلوگرم نسخه دیجیتال 3.9 کیلو و نسخه اصلی 4.5 کیلوگرم
مصرف برق حداکثر 310 وات نسخه دیجیتال 340 و نسخه اصلی 350 وات
بلوتوث 4 5.1

 

مقایسه گرافیکی ps4 و ps5

یکی از دلایل موفقیت کنسول پلی استیشن 4 قدرت گرافیگی این کنسول بود که باعث شده بود بازی هایی نظیر Unchrted4، God Of War و Horizon zero down بر روی این کنسول اجرا شوند که از بهترین بازی های انحصاری ps4 بودند. اما در مقایسه ps4 با ps5 از نظر گرافیکی باید گفت که کنسول جدید با فاصله زیاد جلوتر از پلی استیشن 4 قرار دارد. پردازنده گرافیکی ps5، با قدرت 10.28 ترافلاپسی تقریبا 2.5 برابر بالاتر از ps4 pro سریع تر است که در نتیجه سرعت کلاکش هم بالاتر است که این مساله کمک می کند تا عملیات بیشتری را در ثانیه انجام دهد و درنتیجه قدرت گرافیکی بیشتری را به نمایش بگذارد.

 

رزولوشن و خروجی تصویر ps4 و ps5

رزولوشن و خروجی تصویر ps4 و ps5رزولوشن و خروجی تصویر ps4 و ps5

با پیشرفت هر روزه مانیتور و تلویزیون های جدید طبیعی بود که کنسول های نسل جدید هم به سمت رزولوشن 4k و  یا حتی بالاتر بروند. سونی با عرضه ps4 pro  توانست بازی های را به صورت 4k اجرا کند. اما در ps5 سونی شما می توانید کیفیتی بین 4k تا 8k 120 هرتز خروجی داشته باشید. البته خیلی خوشحال نشوید هنوز خیلی از تلویزیون ها هستند که از این تکنولوژی پشتیبانی نمی کنند. شاید چندین سال باید برای این تجربه منتظر بمانید. مقایسه ps4 با ps5 از نظر رزولوشن تصویر شاید در حال حاضر خیلی به نفع پلی استیشن 5 نباشد چون عملا خیلی نمی توانید از این قابلیت ps5 استفاده کنید.

جنگ دسته ها

نمیشه حرف از مقایسه ps4 با ps5 زد به دسته های جدید اشاره ای نکرد. سونی بالاخره بعد از سه نسل تصمیم به عوض کردن طراحی و تکنولوژی دسته های پلی استیشن گرفت و در کنسول نسل نهمی از دسته های دوال سنس خودش رونمایی کرد. وزن این دسته نسبت به دسته نسل قبل سنگین تر شده و خوش دست تر شده است. دکمه های این کنترلر نسبت به دسته های دوال شوک نسل قدیم خیلی نرم تر شده و تفاوت دکمه های L2  با L1 رو با اولین استفاده کاملا متوجه خواهید شد و در آخر تکنولوژی ویبره دوال سنس، این دسته ها رو یک لول بالاتر برده و با بازی کردن بازی های پلی استیشن 5 لذت بازی کردن با این دسته های را خواهید برد. در کل دسته های دوال سنس ps5 کاملا دسته های ps4 را در خوش دستی و تجربه گیمپلی خوب، شکست خواهند داد.

هارد و فضای ذخیره سازی

هارد و فضای ذخیره سازیهارد و فضای ذخیره سازی

نکته جالب در مورد ps5 این است که هارد آن نسبت به پلی استیشن 4 ارتقا پیدا نکرده است. ps4 pro ،1 ترابایت وps4، 500 گیگ فضای ذخیره سازی داشتند در حالی که پلی استیشن 5،  875 گیگابابت هارد دارد. اما در مقایسه ps4  با ps5 نباید فقط همین نکته را دید. پلی اسیتشن 5 یک هارد ssd  5.5 گیا بایتی دارد که تا سرعت بسیار بسیار بیشتری نسبت به پلی اسیتشن 4 داشته باشد و دلیل آن هم طراحی معماری اختصاصی هارد آن برای خود ps5 است. تکنولوژی جدید فشرده سازی بکار رفته در این هارد هم باعث شده تا نگران پر شدن فضای هاردتان نباشید.

مقایسه از نظر قیمت

نسخه معمولی پلی استیشن 5، 499.99 دلار قیمت دارد و نسخه‌ی دیجیتالی آن 399.99 دلار است. قیمت پلی‌استیشن 4 خیلی هم کمتر از پلی‌استیشن 5 نیست. در حال حاضر، شما می‌توانید یک مدل پلی‌استیشن 4 اسلیم را با یک ترابایت حافظه، با قیمتی حدود 299.99 دلار و پلی‌استیشن 4 پرو یک ترابایتی را نیز با قیمت 399.99 دلار تهیه کنید. با توجه به ویژگی های پلی اسیتشن 5 و در نظر داشتن این نکته که ps5 از تمامی بازی های ps4 پشتیبانی می کند اگر بخواهیم تنها از نظر قیمتی مقایسه ps4 با ps5 را انجام دهیم، با در نظر گرفتن قیمت لوازم جانبی مثل دسته، کیف و گیفت کارت ps4 قیمت پلی استیشن 5 به صرفه تر باشد.

نتیجه گیری

نتیجه گیرینتیجه گیری

بطور کلی با مقایسه دو کنسول پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 در هر زمینه ای شاهد پیشرفت کنسول جدید سونی هستیم. اگر در خارج از کشور بودید با توجه به قیمت دلاری دو کنسول پیشنهاد ما 100% خرید پلی اسیتیشن 5 بود. اما با توجه به قیمت دلار در ایران و گران بودن لوازم و بازی های ps5 اگر فقط می خواهید فیفا بازی کنید خیلی فرقی ندارد که ps4 یا ps5 بخرید. اما اگر اهل بازی های جدید هستید طبعا کنسول ps5 را به شما پیشنهاد می کنیم. البته باید کمی برای عرضه بازی های اختصاصی و جدید پلی استیشن 5 منتظر بمانید تا لذت واقعی بازی های ps5 را بچشید.

گیفت کارت لند

دراین مقاله سعی کردیم کنسول های ps4 و ps5 را بطور کامل با یکدیگر مقایسه کنیم تا شما بتوانید انتخابی اقتصادی و مناسب را داشته باشید. همچنین می توانید برای خرید انواع گیفت کارت مرتبط با پلی استیشن از فروشگاه giftcardland دیدن فرمایید همچنین برای خرید سایر گیفت کارت ها مثل گیفت کارت psn ، گوگل، پلی استیشن، اسپاتیفای و گیفت کارت ایکس باکس با بهترین قیمت به سایت ما مراجعه کنید.

منبع: