سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روش های پیشگیری از تار شدن عکس های دوربین چیست؟

دلایل تار شدن دوربین گوشی

تصور کنید درپایان یک سفر دسته جمعی دل انگیز در طبیعت با دوستان از جان عزیزترتان حضور دارید و می خواهید یک عکس دسته جمعی بگیرید و بعد از گرفتن عکس می بینید که تمامی عکس ها تار شده اند و هیچ خاطره ای از آن سفر دل انگیز ثبت نشده است. حالا راهکار چیست؟ دلایل مختلفی وجود دارد که عکس های دوربین گوشی تارمی شود و این موضوع به برند گوشی نیز مرتبط نیست. در ادامه این مقاله قصد داریم درباره علت تار شدن دوربین گوشی صحبت کنیم تا در مواقع ضروری کاسه چه کنم چه کنم به دست نگیریم! و روش های احتمالی را بررسی کنید.

محافظ روی لنز شیشه ای دوربین

ممکن است علت تار شدن دوربین گوشی از محافظ روی لنز باشد. دوربین های معمولی  برخلاف دوربین گوشی های هوشمند یک درپوش دارند که از کثیف شدن لنز جلوگیری می کنند، در نتیجه لنز دوربین گوشی های هوشمند بیشتر در معرض آلودگی قرار می گیرد، زیرا در طول روز بارها گوشی را در کیف گذاشته، و در رستوران یا کافی شاپ، از کیف بیرون می آوریم و همانطور که می دانید مکان های عمومی عاری از میکروب نیست. اما خوشبختانه در دوران کرونا مردم بیشتر از الکل استفاده می کنند پس گوشی کمتر در معرض آلودگی قرار می گیرد. اما با این حال همیشه احتیاط کردن بهترین راهکار است. پس باید به کارهایی که در طول روز انجام می دهیم، بیشتر توجه کنیم.

اثر انگشت بر روی شیشه دوربین گوشی

اثر انگشت بر روی شیشه دوربین گوشیاثر انگشت بر روی شیشه دوربین گوشی

از آنجایی که لنز دوربین گوشی هوشمند بیشتر در معرض آلودگی است و ما بیشتر وقت روز را با گوشی می گذرانیم، ممکن است علت تار شدن دوربین گوشی، کثیفی لنز دوربین باشد. زیرا انگشتان ما همیشه صد در صد تمیز نیست، بعد از ورزش و عرق بدن، آرایش کردن یا غذا خوردن، به گوشیمان هزاران بار دست می زنیم. بنابراین مهم نیست که دوربین گوشی چقدر باکیفیت است باید قبل از گرفتن عکس، آن را تمیز کنید. حتما از یک پارچه نرم و تمیز برای پاک کردن لنز دوربین استفاده کنید.

حرکت دوربین حین عکاسی

گاهی بدون آنکه متوجه باشیم هنگام گرفتن عکس، دوربین حرکت می کند. باید گفت که حتی کوچک ترین لرزش دست یا حرکت دوبین می تواند مشکل ساز شود. به خصوص اگر در فضای کم نور و شب عکس بگیرید، عکس را تار می کند. به طور کلی هنگام لرزش دوربین، نباید از سرعت شاتر سریع استفاده کنید،  بهترین راهکار برای جلوگیری از لرزش دست، استفاده از مونوپاد یا سه پایه است.

محیط مه آلود و مرطوب

محیط مه آلود و مرطوبمحیط مه آلود و مرطوب

اگر می خواهید در یک جنگل خوش آب و هوا و مه آلود در شمال عکس بگیرید، طبیعتا عکس ها تار می شود. هرگاه در یک فضای مرطوب و مه آلود بودید، قبل از گرفتن عکس حتما لنز دوربین را با یک پارچه تمیز پاک کنید.

بررسی کاور گوشی

ممکن است مشکل از کاور گوشی باشد، زیرا برخی کاورها بر روی لنز دوربین را می پوشانند و اجازه عبور نور را نمی دهند. بهتر است قاب گوشی را بردارید و یک بار بدون قاب عکس بگیرید. اگر تفاوت را احساس کردید، پس حتم به یقین مشکل از قاب گوشی است و باید قاب جدید بخرید. قابی را انتخاب کنید که عریض و مورب تر باشد. و حتما قبل از خرید گوشی و قاب، آن را تست کنید.

پایین بودن سرعت شاتر دوربین

پایین بودن سرعت شاتر دوربینپایین بودن سرعت شاتر دوربین

سرعت شاتر مدت زمانی است که شاتر دوربین باز می شود تا نور به سنسور دوربین نفوذ کند. این میزان ورودی نورباید تنظیم شود. هر چه این مدت زمان بیشتر باشد، یعنی سنسور دوربین را بیشتر در معرض نور گرفته است. در نتیجه عکس ها تار می شوند. شاتر دوربین به زمان کمی برای گرفتن عکس نیاز دارد، و این زمان هر چه بیشتر فعال باشد از صحنه عکس می گیرد و اگر در این مدت چیزی کوچکترین حرکتی داشته باشد، عکس تار می شود. البته از سرعت زیاد شاتر در تبلیغات اتومبیل استفاده می شود. اگر دقت کرده باشید عمدا چرخ های متحرک اتومبیل یا موتورسیکلت را محو می کنند تا حس سرعت و حرکت با یکدیگر بیشتر برای مخاطب برجسته شود.

مشکلات فوکوس دوربین

گاهی ممکن است در مکان اشتباه فوکس کنید. و اگر فوکوس، صحیح تنظیم نشود، عکس ها تار می شوند. به خصوص در فضای تاریک، فوکوس دردسرساز است. پس هنگام گرفتن عکس در شب باید دقت بیشتری داشته باشید. جهت فوکوس دوربین را تغییر دهید، حالت تنظیمات دستی گوشی را فعال کنید و نوار لغزنده را به سمت چپ یا راست حرکت دهید، حالا بررسی کنید، آیا این روش، فوکوس را تغییر می دهد یا خیر. البته این نکته را توجه کنید که ممکن است فوکوس خودکار دوربین حتی زمانی که به آن نیاز ندارید، روشن باقی مانده باشد.در نتیجه عکس ها تار می شوند. پس بهتر است در صورتی که نمی خواهید بر روی سوژه ای تمرکز کنید، به قسمت تنظیمات وارد شوید و تنظیمات فوکوس را غیرفعال کنید.

زوم کردن، عکس را خراب می کند

زوم کردن، عکس را خراب می کندزوم کردن، عکس را خراب می کند

کیفیت زوم در گوشی های هوشمند اعتباری ندارد، زیرا اکثر گوشی های هوشمند، با زوم دیجیتالی کار می کنند، زوم دیجیتالی عکس ها را برش می دهد و به صورت دیجیتالی بزرگتر می کند. به طور کلی فناوری زوم دیجیتالی از متد بزرگنمایی برای بزرگ کردن ناحیه ای از تصویر استفاده می کند. در نتیجه احتمال تار شدن بیشتر از زوم اپتیکال است. اما زوم اپتیکال از تغییر حالت فیزیکی لنز برای تنظیم فاصله بین سنسور و دوربین استفاده می کند.

جایگزینی نرم افزارهای مناسب عکاسی

شاید مشکل از برنامه دوربین باشد. برای اینکه مطمئن شوید که مشکل اصلی از نرم افزار است یا نه. بهترین کار این است یک برنامه عکاسی جدید از گوگل پلی یا اپ استور نصب کنید و با آن عکس بگیرید شاید مشکل برطرف شد. ضمن این که ممکن است نصب اپلیکیشن جدید مشکلات تاری را برطرف کند. قابلیت های بیشتری نیز به دوربین اضافه می کند. می توانید با آن عکس های باکیفیتی بگیرید. و قبل از انتشار آن ها را ویرایش کنید. بسیاری از اپلیکیشن ها قابلیت های ویرایشی فوق العاده ای دارند. شاید نیاز باشد جوش، لک را از روی عکس بردارید یا شاید نوردهی عکس کم باشد، به راحتی مشکلات عکس را برطرف می کنند و می توانید از آن ها استفاده کنید.

پاک کردن حافظه پنهان گوشی

پاک کردن حافظه پنهان گوشیپاک کردن حافظه پنهان گوشی

اگر تمام روش های بالا را امتحان کردید و همچنان مشکل به قوت خود باقی مانده بود، حافظه پنهان گوشی را پاک کنید. از قسمت Settings ، برنامه ها را انتخاب کرده، مرتب سازی را ضربه بزنید و بر روی camera کلیک کرده و Clear cache the camera را انتخاب کنید. این روش حافظه را خالی می کند، شاید گره کور همین جا باشد.

کار کردن با گزینه Antishake

اگر می خواهید از یک شی متحرک عکس بگیرید، گزینه Antishake از تار شدن  عکس ها جلوگیری کند، Antishake نوعی روش و ترفند عکاسی با گوشی است. علت تار شدن تصویر این است، زیرا تمرکز گوشی بر روی شی متحرک مثل قطار، ماشین، دویدن یک حیوان مشکل است در نتیجه لرزش گیرها، حرکت ناخواسته دوربین را کنترل می کنند.

آسیب دیدن شیشه دوربین

آسیب دیدن شیشه دوربینآسیب دیدن شیشه دوربین

اگر گوشی کاور نداشته باشد، بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرد. ممکن است گوشی را بر روی یک سطح ناهموار یا در جیب خود بگذارید و مجاورت آن با اشیای تیز نیز شیشه دوربین را خط خطی کند، بنابراین این احتمال  وجود دارد که علاوه بر اینکه گوشی آسیب ببیند، دوربین نیز خراشیده شود. همچنین افرادی که به کرات گوشی از دستشان می افتد نیز باید بیشتر مواظب باشند، زیرا گوشی های هوشمند بسیار حساس طراحی شده اند و هر ضربه ای ممکن است آسیب زیادی به آن ها وارد کند.

منبع نور ضعیف است

همانطور که اشاره کردم نور ضعیف عامل تار شدن عکس ها است. بنابراین عکاسی در شب سخت تر از روز است زیرا دوربین گوشی های هوشمند سنسورهای کوچکی دارند بنابراین در فضای کم نور و تاریک  نسبت به دوربین های حرفه ای، عملکرد خوبی ندارند. و نور ضعیف، فوکوس را دشوار می کند در نتیجه عکس ها تار می شوند. البته منظور این نیست که گوشی های هوشمند نمی توانند در شب عکس های شفاف و صاف بگیرند. بسیاری از دوربین گوشی های هوشمند عملکرد خوبی در شب دارند. راهکار این است که با ایجاد تعادل بین ISO و سرعت شاتر می توانند به آن دست پیدا کنند. به طور کلی سعی کنید در یک فضای پرنور عکس بگیرید تا مشکل تاری عکس را نداشته باشید.

زاویه دید جدید، چشم انداز متفاوتی از عکس

زاویه دید جدید، چشم انداز متفاوتی از عکسزاویه دید جدید، چشم انداز متفاوتی از عکس

حتما شنیده اید که می گویند اگر وضعیت خود را دوست ندارید، جای خود را تغییر دهید شما که درخت نیستید، این موضوع در عکاسی نیز صدق می کند. اگر زاویه دید عکسی را دوست ندارید، زاویه دیگری را امتحان کنید. به طور مثال اگر به عکاسی طبیعت و حیات وحش علاقه دارید و عکسی از سمت چپ آهویی زیبا گرفتید، این بار زاویه دید را عوض کنید و از سمت راست آهو عکس بگیرید، دفعه بعد بالا را تست کنید، شاید کیفیت عکس تغییر پیدا کرد.

بررسی اندازه دیافراگم

اندازه دیافراگم میزان فوکوس دوربین را تعیین می کند و این موضوع بر وضوح عکس تاثیر مستقیمی می گذارد. به طور مثال اگر از یک دیافراگم کوچک استفاده کنید، عمق میدان بزرگتر است. در نتیجه عکس شما بسیار واضح خواهد بود. اما دیافراگم بزرگ، عمق میدان کمی دارد و عکس ها کیفیت پایینی خواهند داشت.

در نظر گرفتن مشخصات دوربین گوشی

در نظر گرفتن مشخصات دوربین گوشیدر نظر گرفتن مشخصات دوربین گوشی

مشخصات دوربین گوشی های هوشمند نقش مهمی در کیفیت عکس ها دارند. مثلا دوربین با سنسور کوچک نمی تواند عکس های باکیفیت و شفافی بگیرد. همانطور که عملکرد پردازنده در گوشی ها قدرت آن را تعیین می کند، ویژگی دوربین ها، کیفیت عکس ها را نشان می دهند. قبل از خرید گوشی حتما مشخصات دوربین ها را بررسی کنید و انتظارات خود را از کیفیت دوربین بنویسید،  تا بتوانید بهتر تصمیم گیری کنید.

روش های پیشگیری از تار شدن عکس های دوربین

تا این جا درباره دلایل تار شدن عکس های دوربین عکاسی هوشمند صحبت کردیم . در این قسمت قصد دارم راهکارهایی برای پیشگیری از تار شدن عکس های دوربین گوشی به شما معرفی کنم، تا بتوانید در کوتاه ترین زمان ممکن، مساله را حل کنید زیرا ممکن است ساعت ها به درست کردن مشکل تار شدن عکس مشغول باشید که این موضوع علت داغ شدن گوشی است. و مشکلات دیگری به این مساله اضافه کند اما با تست کردن احتمالات و راهکارها می توانید گوشی را از داغ شدن بیش از حد نجات دهید.

1. چندین عکس پشت سر هم بگیرید

1. چندین عکس پشت سر هم بگیرید1. چندین عکس پشت سر هم بگیرید

به طور کلی مشکل تاری عکس یک موضوع طبیعی است. برای اینکه مطمئن شوید که عکس شما باکیفیت و صاف چاپ می شود، بهترین کار این است که چندین  عکس پشت سر هم از سوژه بگیرید، تا بالاخره بین 7،8 عکس، حداقل 1 الی 2 مورد نتیجه خوبی داشته باشد. دقت کردید برخی افراد در مسافرت های دسته جمعی بیشتر از همه عکس می گیرند، و دنبال سوژه های جذاب برای عکاسی می گردند؟ این افراد بیشتر از بقیه به دوربین گوشی اهمیت می دهند. اگر به عکاسی علاقه دارید و دنبال یک گوشی با دوربین فوق العاده هستید، لیپک، بزرگترین فروشگاه لوازم دیجیتالی مراجعه کرده و انواع برندهای گوشی را بررسی کنید.

2. ثابت ماندن سوژه ها حین عکاسی

قطعا فوکوس کردن بر روی یک سوژه ثابت نتیجه بهتری نسبت به یک سوژه متحرک خواهد داشت. زیرا فوکوس عکس بر کیفیت آن تاثیر مستقیم دارد. مثلا اگر بعد از سال ها با دوستان قدیمی دوران مدرسه ملاقات کردید و می خواهید یک عکس یادگاری دسته جمعی بگیرید، از آن ها درخواست کنید که ثابت بایستند تا عکس صاف  گرفته شود. یک تکنیک موثر برای ثابت نگه داشتن دوربین عکاسی به این صورت است. ابتدا بایستید و پاهای خود را باز کرده و یک پا را به سمت جلو محکم بگذارید و بدن را از پشت به جلو و راست به چپ ثابت نگه دارید و لنز را از زیر دوربین با دست چپ بگیرید و با دست راست دکمه شاتر را به آرامی فشار دهید.

3. نور مناسب را در نظر بگیرید

نور مناسب را در نظر بگیریدنور مناسب را در نظر بگیرید

به این موضوع توجه داشته باشید که همیشه نور طبیعی بهترین است. مثلا اگر می خواستید شب در یک فضای تاریک عکس بگیرید، اصلا برای جبران نور کم از فلش دوربین استفاده نکنید زیرا فلش همیشه تصاویر را بیش از حد نورانی نشان می دهد. بنابراین بهتر است از نور چراغ استفاده کنید. مثلا اگر یک رستوران یا کافی شاپ نور کافی دارد، این نور را انتخاب کنید زیرا بر کیفیت عکس تاثیر می گذارد.

آیا دوربین گوشی های هوشمند 2021، کیفیت بالایی دارند؟

این روزها شرکت های تولید کننده گوشی های هوشمند به ساخت دوربین های باکیفیت اهمیت بیشتری می دهند تا رضایت کاربر را بیش از پیش جلب کنند. بنابراین انتخاب گوشی با دوربین باکیفیت بسیار ساده است ، بهترین دوربین گوشی 2021 را می توانید در فروشگاه معتبر لیپک جستجو و بررسی کنید. فقط کافیست، ابتدا هدف را   مشخص کنید تا بتوانید براساس آن، انتخاب کنید.

منبع: 

https://lipak.com/mag/%d8%af%d9%84%d8%a7%db%8c%d9%84-%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d8%af%d9%88%d8%b1%d8%a8%db%8c%d9%86-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c/