سفارش تبلیغ
صبا ویژن

با انواع سبک ها و زیر شاخه های موسیقی راک آشنا شوید

محبوب ترین و بهترین گروه های موسیقی راک دنیا

با پایان جنگ جهانی دوم، سبک زندگی و حتی تفریحات مردم دچار تغییراتی شد. موسیقی کلاسیک کم کم جای خودش را به موسیقی بلوز و محلی داد و حتی ساز بندی موسیقی هم عوض شد. در این میان در میانه های دهه 50 میلادی بود که موسیقی راک اند رول از دل موسیقی سول و بلوز سیاهپوستان امریکایی متولد شد. در امریکا خوانندگانی چون الویس پریسلی، چاک بری و لیتل ریچارد موسیقی راک را به یکی از سبک های محبوب مردم تبدیل کردند. موج این موسیقی تا اروپا هم رسید و گروه بیتلز توانست خود را به عنوان بهترین گروه راک در اروپا معرفی کند و از این جا قصه گروه ها و سبک های مختلف راک آغاز شد. در این مطلب می خواهیم محبوب ترین و بهترین گروه های موسیقی راک تاریخ را به شما معرفی کنیم.

انواع سبک ها و زیر شاخه های موسیقی راک

وقتی صحبت از بهترین گروه راک می شود، شاید بهتر باشد که سبک آن گروه را مشخص کنیم. موسیقی راک زیر شاخه ها و ساب ژانر های مختلفی دارد که شاید خیلی هم با تعریف کلاسیک راک همخوانی نداشته باشند. انواع سبک های موسیقی راک بطور خلاصه به شرح زیر هستند :

  • راک اندرول : سبک اولیه موسیقی راک که خوانندگانی چون الویس پریسلی، کارل پرکینز و بادی هالی را شامل می شود
  • راک انگلیسی: که نماد آنها گروه هایی مثل بیتلز و رولینگ استونز هستند
  • سایکدلیک راک : کسانی مانند جیمی هندریکس، جفرسون ایرپلین و حتی پینک فلوید
  • هارد راک : گروهایی مثل لدزپلین، گانزن رزز و کیس
  • متال : که خود به شاخه های مختلفی تقسیم می شود اما از طلایه داران این سیک می توان بلک سبث، آیرون میدن و جوداس پریست را نام برد
  • پاپ راک : دیوید بویی، التون جان

بیتلز (Beatles)

بیتلز (Beatles)بیتلز (Beatles)

در انگلستان و در بندر لیورپول چهار جوان 20 ساله وقتی مشغول تشکیل گروه موسیقی به نام بیتل ها (Beatles) بودند فکر هم نمی کردند که یکی از جریان ساز ترین افراد نه تنها در زمینه موسیقی بلکه در زمینه اجتماعی و فرهنگی هم باشند. گروه بیتلز متشکل از جان لنون، پل مک کارتنی، جرج هریسون و رینگو استار بودند. خیلی ها بیتلز را آغاز کننده سبک راک در جهان می دانند و هنوز هم آنها را بهترین گروه راک تاریخ می نامند. محبوبیت خیره کننده بیتلز تا نسل های امروزی هم ادامه پیدا کرده است که کمتر کسی است که نام این گروه به گوشش نخورده باشد. بیتلز تا سال 1970 به صورت بند فعالیت کرد و در این سال فعالیت گروه متوقف شد و هر کدام از آنها به صورت انفرادی به ادامه فعالیت در موسیقی پرداختند.

رولینگ استونز (Rolling Stones)

اگر بیتلز به بچه های خوب راک معروف بودند رولینگ استونز به پسر های بد راک معروفند. رولینگ استونز تقریبا هم دوره بیتلز هستند و بر عکس آنها تا همین امروز هم به فعالیت مشغولند. سبک موسیقی رولینگ استونز بیشتر از موسیقی بلوز و آمریکایی الهام گرفته شده بود. خواننده گروه میک جگر و گیتاربست گروه کیت ریچاردز از معرووف ترین اسطوره های موسیقی راک هستند. درباره محبوبیت کیت ریچاردز همین بس که جانی دپ در مصاحبه ای گفته بود برای ایفای نقش کاپیتان جک اسپارو در فیلم های دزدان دریایی کارائیب از شخصیت کیت ریچاردز الهام گرفته بود. رولینگ استونز شاید تنها گروهی از نسل اول موسیقی راک باشد که هنوز فعالیت می کند و هنوز هم تورها و کنسرت های آنها sold out می شوند. نکته جالب دیگر درباره رولینگ استونز این است که آنها گروه مورد علاقه مارتین اسکورسیزی کارگردان افسانه ای هالیود هستند.

 گروه لدزپلین (Led Zeppelin)

گروه لدزپلین (Led Zeppelin)گروه لدزپلین (Led Zeppelin)

لدزپلین از پیشرو ترین گروه های زمان خودش بوده است. این بند انگلیسی 4 تن از بهترین موزیسین های تاریخ موسیقی راک را شامل شده است. رابرت پلنت ( خواننده)، جیمی پیج ( گیتاریست )، جان بونام ( درامز ) و جان پل جونز( گیتار بیس) همگی از افسانه های تاریخ راک به شمار می روند. صدا و اجرای محصور کننده پلانت در کنار جادوی گیتار جیمی پیج و تکنیک درامز جان بونام و احساس جان پل جونز هنوز هم بسیاری از جوانان را شیفته لدزپلین می کند. هر آلبوم لد زپلین یک قدم بزرگ و رو به جلو در موسیقی بود و لقب بهترین گروه راک تاریخ در وصف آنها اصلا مبالغه آمیز نیست. فعالیت لدزپلین در سال 1980 با مرگ جان بونام به پایان رسید.

آیرون میدن (Iron Maiden)

آیرون میدن از پیشگامان موج هوی متال انگلیسی در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 بود. این گروه انگلیسی را به عنوان اولین گروه  هوی متال تاریخ می شناسند. موسیقی هوی و استفاده از ریف های سنگین گیتار الکتریک در کنار اشعار اعتراضی و دارک، آنها را به یکی از تاثیرگذارترین گروه های تاریخ متال تبدیل کرده است. اگر بلک سبث را آغاز کننده سبک متال بنامیم آیرون میدن بدون شک تکمیل کننده راه آنهاست و باعث شد تا ژانر متال را به آن صورتی که امروزه میشنویم، بشناسیم. آیرون میدون باعث تاثیر بسیاری از آرتیست ها و گروه های نسل بعدی شد گروه هایی مثل متالیکا، اسلیر، پنترا، مگادث و … همگی از موسیقی آیرون میدن تاثیر گرفته اند.

بلک سبث(Black Sabbath)

بلک سبث(Black Sabbath)بلک سبث(Black Sabbath)

بلک سبث را ابداع کننده سبک متال در دنیا معرفی می کنند. این گروه انگلیسی که در بیرمنگام تشکیل شد کاملا از جامعه کارگری این شهر تاثیر گرفته بود و این تاثیر در اشعار سیاه و نا امیدانه این گروه کاملا مشخص بود. آزی آزبورن خواننده افسانه ای موسیقی متال که از او به عنوان پدرخوانده متال یاد می شود کار خود را در این گروه شروع کرد. ترکیب آزبورن و تامی آیومی گیتاریست گروه، بلک سبث را به عنوان بهترین گروه راک تاریخ به جهانیان شناساند. بلک سبث بعد از همه این سال ها هنوز هم یکی از پرفروش ترین گروه های موسیقی است که آلبوم های آن پرفروش است.

دوورز(Doors)

مگر می شود حرفی از بهترین گروه راک زده شود و نامی از گروه دورز و خواننده افسانه ای آن جیم موریسون فقید نیاورد ؟ گروه دورز یکی از پیشگامان موسیقی راک در امریکا بود. در اواخر دهه 60 و دهه 70 که جنبش های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در سراسر جهان و بخصوص آمریکا در جریان بود گروه دورز و در راس آن جیم موریسون یکی از الهام بخش ترین هنرمندان به جوانان معترض آن موقع بود. رویکردهای سیاسی جیم موریسون باب طبع دولتمردان آمریکایی نبود و بسیاری از آهنگ های دورز زیر تیغ سانسور شدید بود که همین مشکلات باعث شد تا موریسون به پاریس نقل مکان بکند و بالاخره جسد او در 27 سالگی در خانه شخصی اش  پیدا شد و بدین وسیله وارد کلوپ 27 ساله ها شد.

پینک فلوید (Pink Floyd)

پینک فلوید (Pink Floyd)پینک فلوید (Pink Floyd)

گروه پینک فلوید در دهه 60 میلادی در انگلستان شروع به فعالیت کرد. چهار دانشجوی تحصیل کرده انگلیسی به نام های راجر واترز، نیک میسون، ریچارد رایت و سیدبرت گروه راکی را پایه گذاری کردند که تا همین امروز هم یکی از تاثیرگذارترین گروه های موسیقی جهان به شمار می روند. در ابتدا سبک این گروه بیشتر ترکیبی از موسیقی سایکدلیک و بلوز بود اما با اضافه شدن اعجوبه ای به نام دیوید گیلمور و جدا شدن سید برت به دلیل مشکلات روحی و اعتیادش، موسیقی گروه بیشتر به سمت راک و الکترونیک متمایل شد. پینک فلوید با اجراهای زنده نمایشگونه، اشعار اعتراضی و موسیقی هنجارشکنش توانست به یکی از موفق ترین و محبوب ترین گروه های راک تاریخ تبدیل شود. آلبوم های Dark side of The moon، The Wall و Animals از معروف ترین و پرفروش ترین آلبوم های راک تاریخ هستند.

متالیکا (Metallica)

کمتر کسی است که نام متالیکا را تا حالا نشنیده باشد. متالیکا را از نظر فروش و محبوبیت می توان هم ردیف بزرگان موسیقی پاپ قرار داد. هنور هم استادیوم های چندصد هزارنفری برای کنسرت های متالیکا پر می شود و در طول 40 سال فعالیت این گروه هنوز هم افراد کم سن و سالی به طرفدران متالیکا اضافه می شوند. طرح های متالیکا یکی از پرفروش ترین گزینه ها برای چاپ طرح موزیک بر روی تیشرت، ماگ و سایر محصولات است. متالیکا در سال 1983 با آلبوم Kill’em All شروع به فعالیت کرد. آنها سبک جدیدی از موسیقی متال را با سرعت بالا، اشعار اعتراضی و نمایش های خیره کننده اراده کردند که باعث محبوبیت سرسام آور آنها شد. آلبوم Black Album متالیکا که در سال 1991 منتشر شد هنوز هم پرفروش ترین آلبوم متال در کل تاریخ است.

نیروانا (Nirvana)

نیروانا (Nirvana)نیروانا (Nirvana)

سبک گرانج که خواستگاه آن شهر سیاتل در آمریکا بوده احتمالا گروه های بهتری از نیروانا مثل Soundgarden، Pearljam، Alica in chains را از نظر موسیقیایی به خود دیده است اما نیروانا در بین همه آنها محبوب تر است. احتمالا دلیل آن وجود شخصی به نام کرت کوبین به عنوان خواننده، گیتاریست و مغر متفکر گروه بوده است. نیروانا اولین آلبومش را در سال 1989 با نام bleach  منتشر کرد. اما در سال 1991 و آلبوم Nevermind بود که نیروانا را به محبوب ترین گروه راک جهان تبدیل کرد. اجراهای عجیب و شخصیت کرت کوبین نیروانا را هر روز محبوب تر می کرد و موفقیت های بیشتری را برای آنها کسب می کرد. در سال 1994 جسد کرت کوبین در خانه اش پیدا شد که خود کشی کرده بود آن هم در 27 سالگی. احتمالا کرت کوبین در کنار جیم موریسون از معروف ترین افراد کلوپ 27 ساله ها هستند.

جیمی هندریکس (Jimmi Hendrix)

جیمی هندریکس یکی از بزرگترین و بهترین گیتاریست های تاریخ موسیقی راک است. جیمی هندریکس با گروه the jimi Hendrix experience توانست موسیقی راک و سایکدلیک را به جهانیان بشناسد. اوج معروفیت و محبوبیت جیمی هندریکس در سال 1969 بود که در کنسرت ووداستاک اجرا کرد. یکی از بزرگترین و تاریخی ترین اجراهای راک در کل تاریخ کنسرت وود استاک بود که جیمی هندریکس ستاره آن بود. در 18 سپتامبر 1970، هندریکس در لندن در حالی که خوابیده بود درگذشت. او پس از مصرف زیاد الکل و همینطور خوردن تعداد زیادی قرص خواب مرده بود. او استفراغ کرده بود و احتمالاً بر اثر همان استفراغ هم خفه شده بود چون هشیاری نداشت. هندریکس در 27 سالگی از دنیا رفت و او هم وارد کلوپ 27 ساله ها شد.

اریک کلپتون (Eric Clappton)

اریک کلپتون کار خود را با ابر گروه cream  آغاز کرد. اریک کلپتون به خاطر ترکیب تکنیک نوازندگی بلوز با موسیقی راک یکی از تاثیرگذارترین نوازندگان و خوانندگان موسیقی راک است. خیلی ها موسیقی راک را مدیون گروه کرم می دانند. گروه کرم متشکل از اریک کلپتون (گیتاریست/ خواننده)، جک بروس (نوازنده بیس/ خواننده)، جینجر بیکر (درامز) بود و در دهه 60 یکی از پیشتازان گروه های راک در انگلیس و جهان بود. از کرم به عنوان بهترین گروه راک تاریخ یاد می کنند. کلپتون بعد از جدا شدن از گروه کرم فعالیت شخصی خود را ادامه داد و توانست موفقیت های زیادی را در موسیقی راک بدست آورد.

منبع: https://bit.ly/32xoCtQ